چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یادگاری ها چقدر برایتان ارزش دارند و آنها را برای چه مدتی پیش خودتان نگه می دارید. مرکز مطالعات رسانه‌ای روزنامه همشهری تحقیقی در این زمینه انجام داده است.

پیشگفتار

از صدای سخن عشق نـدیدم خوشتر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند

در فرهنگ لغات فارسی یادگاری به چیزی  که برای یاد آوری و یاد بود به کسی بدهند معنی شده است، همچنین اثر و نشانی را که کسی از خود باقی بگذارد را یادگاری     گفته اند .
چنین به نظر می رسد که نوع بشر به منظور ارضاء نیاز به جاودانگی و هراس از مرگ پیوسته در صدد آن بوده است که آثار و بقایایی را از خود بر جای بگذارد که لا اقل یاد او را همیشه زنده نگه داشته و از مرگ وی اگر چه تنها در اذهان دیگران ، جلوگیری نماید و شاید بتوان نگاشتن اشکال و نقوشی را که بشر بر دیوار غارها از خود بر جای گذاشته است را نیز به همین حس مرگ ستیزی انسان نسبت داد.

در فرهنگ عامه نیز یادگاری به هدایایی گفته می شود که دوستان ، آشنایان و نزدیکان برای یادآوری هم در روزهای جدایی به یکدیگر هدیه می دهند ، همچنین نوشتن یادگاری بر تنه درختان و دیوارها و گرفتن عکس یادگاری نیز در بین مردم مرسوم است به هر حال یادگاری خاطره ای است که از کسی بر جای بماند در همین مورد دوستی می گفت:

زندگی مثل یک مسافرته با مسافران زیادی که تو هر ایستگاه سوار یا پیاده می شوند ، بعضی ها چمدان های زیادی به همراه دارند که پر از یادگاریست ، یادگاری های قشنگ و به یاد ماندنی ، بعضی ها هدیه های رنگ وارنگ به یادگار می گذارند ، بعضی ها هم یک کتاب یا یک ترانه که برای همیشه در خاطره ها نقش بندد اما بعضی ها یک دل پاک پر از صمیمیت  به یادگارمی گذارند که یک دنیا ارزش دارد.

به سراغ مردم می رویم تا از نظر آنان در مورد یادگاری آگاه شویم.

کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها،  درباره اهمیت یادگاری در میان مردم تهران بررسی شده است. این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1000نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است.

این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست  شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999)انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه پاسخ هایی است که میزان اهمیت یادگاری و مدت نگهداشتن آن  را از نظر پاسخگویان نشان می دهد.

روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.

جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل  1000 نفر از مردم تهران است .

این نظرسنجی از تاریخ 2 تا5 اردیبهشت ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسش های تحقیق

*جنس
*سن
*تابه حال یادگاری گرفته اید؟
*عزیزترین یادگاری شما از چه کسی است؟
*عزیزترین یادگاری که گرفته اید چه بوده است؟
* دوست دارید چه چیزی یادگاری بدهید؟ 
* به نظر شما یادگاری را تا چه زمانی باید نگه داشت؟    
*ارزش یادگاری چیست؟

چکیده:
طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به میزان اهمیت یادگاری در میان مردم تهران انجام شده است. مهمترین یافته های این طرح به قرار زیر است.

1. 68درصد از پاسخگویان را زنان و 32درصد را مردان تشکیل می دهند.

2. از میان  پاسخگویان 16 درصد در گروه سنی 26-30 سال قرار دارند.


3. 63درصد پاسخگویان یادگاری گرفته اند.

4. از میان پاسخگویان 45 درصد عزیزترین یادگاری خود را از خانواده گرفته اند.

5. عزیزترین یادگاری 75 درصد از پاسخگویان هدیه بوده است.

6. 31 درصد از پاسخگویان هدیه ای را به عنوان یادگاری می دهند.

7. 63 درصد از پاسخگویان معتقد اند یادگاری را باید برای همیشه نگه داشت.

8.  53 درصد از پاسخگویان ارزش یادگاری را به حفظ خاطره آن می دانند.

جنس پاسخگویان   
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1000 نفر پاسخگویان 68درصد زن و 32درصد مرد هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

جنس تعداد  درصد 
زن 677  68 
مرد 323  32 
جمع 1000  100 
   
نمودار شماره  1

 سن پاسخگویان
بر اساس جدول شماره 2، از میان  پاسخگویان 16درصد  بین 26 تا30 سال  بوده اند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

سن تعداد  درصد 
26-30 سال 163  16 
20-25 سال 156  16 
15-20 سال 133  13 
36-40سال 118  12 
31-35سال 108  11 
41-45سال 87 
60 سال به بالا 85 
51-60سال 82 
46-50سال 68 
جمع 1000  100 


نمودار شماره  2

تا به حال یادگاری گرفته اید؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره3، از میان 1000نفر پاسخگو، 63 درصد یادگاری گرفته اند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس گرفتن یادگاری

 تا به حال یادگاری گرفته ا ید تعداد  درصد
بله 633  63 
خیر 367  37 
جمع 1000  100 

 نمودار شماره 3

عزیزترین یادگاری شما از چه کسی است ؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 4، از میان 633 نفر پاسخگو که یادگاری گرفته اند، 45 درصد  عزیزترین یادگاری خود را از خانواده شان دریافت کرده اند.

جدول شماره4-  توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه  عزیزترین یادگاری از کیست؟

عزیزترین یادگاری از کیست تعداد  درصد 
خانواده 285  45 
دوستان و آشنایان 238  38 
همسر 110  17 
جمع 633  100 

نمودار شماره 4

عزیزترین یادگاری شما چیست؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 633 نفر پاسخگو که یادگاری گرفته اند، عزیزترین یادگاری 75 درصد از پاسخگویان  هدیه بوده است.

جدول شماره 5-  توزیع پاسخگویان بر اساس عزیزترین یادگاری

عزیزترین یادگاری تعداد  درصد 
هدیه 480  75 
کتاب ،نوشته ، شعر، ترانه 126  20 
عکس 17 
سخن 10 
جمع 633  100 

نمودار شماره 5

دوست دارید چه چیزی یادگاری بدهید؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره6، از میان 1000 نفر پاسخگویان ، 31 درصد به دادن انواع هدیه به عنوان یادگاری تمایل دارند.

جدول شماره6-  توزیع پاسخگویان بر اساس علاقه به نوع یادگاری

علاقه به نوع  یادگاری تعداد    درصد 
هدیه 314  31 
بستگی به طرف دارد 275  28 
کتاب 208  21 
نمی دانم 114  11 
هیچی 49 
نوشته 40 
جمع 1000  100 

نمودار شماره  6

یادگاری را تا چه زمانی نگه می دارید؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1000 نفر پاسخگویان 63 درصد یادگاری خود را برای همیشه نگه می دارند.

جدول شماره 7- توزیع پاسخگویان براساس مدت زمان نگه داشتن یادگاری

مدت زمان نکه داشتن  یادگاری تعداد  درصد 
همیشه 629  63 
تا وقتی که امکان دارد 251  25 
بستگی به طرف دارد 82 
بستگی به ارزش آن دارد 38 
جمع 1000  100 


نمودار شماره  7

ارزش یادگاری به چیست؟

 بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1000 نفر از پاسخگویان ، 53 درصد ارزش یادگاری را به حفظ خاطره آن میدانند.

جدول شماره8- توزیع پاسخگویان براساس ارزش یادگاری

ارزش یادگاری تعداد  درصد 
حفظ خاطره 532  54 
بستگی به طرف مقابل دارد 362  36 
نمی دانم 84 
میزان ارزش مادی 22 
جمع 1000  100 

نمودار شماره 8

مدیر طرح: سمیه گایگانی

همکاران: شبنم چهره، فریده حیدرن‍‍‍ژاد، فریده درفشی، سمیه گایگانی، سرور السادات هاشمی، علیرضا افراسیابی، سیامک کفایی، مصطفی کوچکی

مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری

کد خبر 21023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز